نقطه کنترل و نقطه چک در نقشه برداری

نقطه کنترل و نقطه چک در نقشه برداری

نقاط کنترل در نقشه برداری

نقطه کنترل همانطور که از اسمش پیداست برای کنترل مدل سه بعدی است. برای اینکه مدل سه بعدی زیاد بازی نکند.

در سر زمین علامتهایی را با اسپری رنگ ایجاد میکنید و مرکز اونهارو با چی پی اس های مولتی فرکانس قرائت می کنید و در حین پردازش تصاویرتان این نقاط را به عنوان نقاط کنترل به مدل سه بعدی معرفی می کنید

نقطه کنترل در نقشه برداری با پهپاد

هدف نقطه کنترل ژئو رفرنس کردن و افزایش دقت مدل سه بعدی است.

نقطه کنترل در نقشه برداری

نقاط کنترل زمینی در بحث پهپاد نقشه برداری خیلی اهمیت دارد. اگر شما به اندازه کافی از نقاط کنترل زمینی در پروژه نقشه برداری با پهپادتان استفاده نکرده باشید، نقشه ای که تهیه می کنید دقت کافی نخواهد داشت

در ادامه به نکاتی که باید در ایجاد و استفاده از نقاط کنترل زمینی در تهیه نقشه با استفاده از پهپاد توجه کنید می پردازیم.

توجیه مطلق با استفاده از نقاط کنترل زمینی

اول از همه می دانیم که برای انجام توجیه مطلق یک مدل سه بعدی و یا یک سری مختصات سه بعدی، به حداقل سه نقطه کنترل کامل احتیاج داریم.

منظور از نقطه کنترل کامل نقطه ایست که دارای هر سه مختصات X,Y,Z باشد. پس با کمتر از سه نقطه نباید انتظار داشت که مدل سه بعدی مورد نظر شما به درستی ژئورفرنس شود.

تعداد و پراکندگی نقاط کنترل زمینی

نکته بعدی در رابطه با نقاط کنترل زمینی تعداد و پراکندگی آنهاست. تعداد نقاط کنترل به وضعیت تصاویر شما ارتباط زیادی دارد.

یعنی اگر مختصات مراکز تصاویر با دقت بالایی بدست نیامده باشد – یعنی بر روی پهپاد از GPS های معمولی استفاده شود، نظیر کوادکوپتر فانتوم ۴ پرو – می بایست برای رسیدن به دقت مطلوب در هر هکتار یک نقطه کنترل درنظر گرفت.

البته این تعداد به مقیاس نقشه شما نیز مرتبط است. برای مثال، جهت تهیه نقشه کاداستر روستایی با مقیاس ۱:۲۰۰۰ نیازی به این تعداد نیست. می توان در هر دو یا سه هکتار یک نقطه را درنظر گرفت.

این درحالیست که اگر مختصات مراکز تصویر و همچنین مقدار دورانهای تصاویر با دقت بالایی بدست آمده باشد –  یعنی از GPSهای دقیق بر روی پهپاد استفاده شود نظیر هواپیمای طارق – می توان با حداقل تعداد نقاط کنترل، نقشه یک منطقه را تهیه نمود.

دقت داشته باشید وضعیت پراکندگی نقاط کنترل باید به گونه ای باشد که در سراسر منطقه به صورت تقریبا یکسان پخش شده باشد. یعنی به گونه ای نباشد که در یک قسمت تعداد زیاد و در قسمتی دیگر تعداد کمی بکار رفته باشد.

این نکته را بخاطر بسپارید:

در هر قسمتی که فاصله نقاط کنترل زیاد باشد، دقت در آن مناطق کمتر است.

برای توضیح بیشتر عبارت بالا از یک مثال استفاده می کنم. وضعیت یک مدل سه بعدی و نقاط کنترل دقیقا شبیه انداختن یک پارچه بر روی چند میخ است. هر چقدر فاصله بین میخ ها زیاد باشد، خمیدگی پارچه نیز زیاد شده و صاف بودن خود را از دست می دهد.

نقاط کنترل زمینی در نقشه برداری با پهپاد

اما هر چقدر فاصله بین میخ ها کمتر باشد، پارچه کمتر شکم می دهد و صاف تر می ایستد.

نثاط کنترل زمینی در نقشه برداری با پهپاد

دقیقا وضعیت مدل سه بعدی نیز چنین است. وضعیت یک مدل سه بعدی که از پردازش تصاویر بدست می آید دقیقا شبیه به یک چانه ی خمیر است که می تواند شکل بگیرد.

نقاط کنترل به شکل گیری این مدل سه بعدی کمک زیادی می کنند. هر چقدر تعداد این نقاط بیشتر باشد، مدل سه بعدی به زمین بیشتر می چسبد و این امر باعث افزایش دقت مدلسازی و در نهایت باعث افزایش دقت نقشه تهیه شده می شود.

نکته ای که اکثر فعالان در حوزه پهپاد فتوگرامتری از آن غافل هستند این است که مدل سه بعدی را فقط از نظر بصری بررسی می کنند. و از آنجایی که بعد از پردازش تصاویر به یک مدل سه بعدی بسیار زیبا می رسند، فکر می کنند که این مدل تولید شده هیچگونه ایرادی ندارد و چون به حالت واقعی بسیار نزدیک است پس دقت مطلوبی دارد.

اما باید توجه داشت که این مدل فقط از نظر بصری زیباست. و اگر اصول فنی مربوط به افزایش دقت در تهیه آن بکار نرفته باشد، صحت و دقت قابل قبولی از از نظر یک نقشه برداری نخواهد داشت.

در حالتی شما به تعداد نقاط کنترل زمینی زیاد احتیاج دارید که تعیین موقعیت مراکز تصاویر شما با دقت کمی (با استفاده از GPSهای دستی) تعیین شده باشد. اگر از GPS PPK یا GPS RTK  تک یا دو فرکانسه استفاده شود وابستگی به نقاط کنترل به مراتب بسیار کم می شود.

 

نقاط چک در نقشه برداری

نقطه چک چی چیست؟ باز هم همانطور که از اسمش پیداست برای چک کردن است. چک کردن دقت پروژه و مدلسازی.

چطور باید نقاطه چک رو به نرم افزار معرفی کرد؟ در زمانی که نقاط کنترل را روی زمین ایجاد می کنید در بین اونها و در جایی که بیشترین فاصله را با نقاط کنترل دارد دوباره علامتهایی را ایجاد کنید و مرکز اونهارو با چی پی اس مولتی فرکانس قرائت کنید اما این نقاط رو در حین سرشکنی و اپتیمایزیشن به نرم افزار پردازش تصویر معرفی نکنید.

راه های مختلفی برای معرفی نقطه چک در نرم افزار های مختلف(متاشیپ، پیکس فوردی و…) وجود دارد.

 

تفاوت نقطه کنترل و نقطه چک

تفاوت نقطه چک با نقطه کنترل این است که نقطه چک در سرشکنی و اپتیمایزیشن استفاده نمیشود و هدف اون بررسی دقت مدلسازی و نقشه است.

 

بهینه کردن نقاط کنترل و نقاط چک

در ادامه این مقاله به شما ۷ نکته کلیدی در خصوص بهینه کردن نقاط کنترل و نقاط چک در نقشه برداری هوایی عنوان می کنیم که کمک می کند تا حد امکان نقاط کنترل و چک کمتری در نظر بگیرید و همزمان دقت نقشه های هوایی را افزایش دهید.

در ایجاد نقاط کنترل و نقاط چک به این موارد توجه کنید:

1. تراکم نقاط کنترل در مرز منطقه باید زیاد باشد و در میانه منطقه تراکم کمتری لازم است.

2. هر چقدر جمع پوشش طولی و عرضی نقشه بیشتر باشد (با پوشش طولی و عرضی بیشتری تصویربرداری کنید)، می توانید فاصله نقاط کنترل و نقاط چک در نقشه برداری هوایی را بیشتر در نظر بگیرید، در نهایت تعداد نقاط کنترل کمتر خواهد شد.

و برعکس، هر اندازه تعداد پوشش طولی و عرضی نقشه کمتر باشد (با پوشش طولی و عرضی کمتری تصویربرداری کنید)، می توانید فاصله نقاط کنترل و نقاط چک در نقشه برداری هوایی را کمتر در نظر بگیرید، در نهایت تعداد نقاط کنترل بیشتر خواهد شد.

3. نکته سوم در خصوص بهینه کردن نقاط کنترل و نقاط چک در نقشه برداری هوایی این است که چه میخواهید نقشه مسطحاتی تولید کنید و چه نقشه ارتفاعی باید موقعیت و مختصات نقاط کنترل زمینی را به صورت سه بعدی قرائت کنید.

 

نکات مربوط به نقاط کنترل تمام شد و نکات بعدی مربوط به بهینه کردن نقاط چک است. نقاط چک نقاطی هستند که در میان نقاط کنترل ایجاد می کنیم تا بتوانیم دقت پروژه و مدلسازی را بررسی کنیم.

 

4. نکته اول در مورد نقاط چک این است که شما باید در مرز و در میانه های نقشه هوایی، نقاط چک ایجاد کنید.

5. نکته بعدی اینکه شما باید نقاط چک را در دورترین فاصله بین نقاط کنترل ایجاد کنید. نروید در کنار نقطه چک نقطه کنترل بزنید!

6. نقاط چک نقشه را  ۵ الی ۱۰ درصد از تعداد نقاط کنترل در نظر بگیرید. برای مثال اگر تعداد نقاط کنترل شما ۱۰۰ عدد باشد، بهتر است ۵ الی ۱۰ نقطه چک در سطح منطقه در نظر بگیرید.

7. نکته پایانی: خطای نقاط چک باید یک دوم حد مجاز خطای نقشه باشد.

برای مثال در صورت تهیه نقشه یک پانصدم که حد مجاز خطای آن در حالت مسطحاتی ۱۰ سانتی متر و در حالت ارتفاعی ۸ سانتی متر است، خطای نقاط چک نقشه باید نصف این اعداد باشد (۵ سانت برای نقشه مسطحاتی و ۴ سانت برای نقشه ارتفاعی).

 

حالا که تا انتهای این مطلب را مطالعه کردید بهتر است به این سوال پاسخ دهید که آیا تراکم نقاط باید در راستای خطوط پرواز بیشتر باشد یا در راستای عمود بر آن؟ جواب خود را در کامنتها بنویسید.

 

+  +

دیدگاهتان را بنویسید

تلفن همراه