کوادکوپتر و آشنایی با انواع آنها

آشنایی با انواع کوادکوپتر
کوادکوپتر یکی از انواع پهپاد است و یک ماشینی هوشمند و شگفت انگیز برای ثبت عکس و فیلم های هوایی محسوب می شود و تجربه جدیدی از دنیای اطراف ما را به تصویر می کشد. ما در این مطلب درباره نحوه عملکرد این دستگاه و تجهیزات مربوط به آن صحبت می کنیم.

فهرست مطالب

دریافت مشاوره ثبت نام

برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام، با شماره‌های  09391883345 تماس بگیرید یا اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

نام*
آشنایی با انواع کوادکوپتر

کوادکوپتر چیست؟

کوادکوپتر یکی از انواع پهپاد است و چهار روتور مستقل دارد، روتورها وظیفه هدایت و کنترل این وسیله نقلیه بدون سرنشین را برعهده دارند. هر کدام از این روتورها دارای یک موتور و پروانه مستقل هستند و با ایجاد نیروی رانش عمودی باعث ثبات پهپاد در هوا می شوند و آن را در جهات مختلف به حرکت درمی آورند.
پهپادها دارای سنسورهای داخلی همچون ژیروسکوپ، جی پی اس و شتاب سنج هستند و این قابلیت ها باعث ثبات و هدایت درست این وسیله نقلیه بدون سرنشین می شوند. این امکانات و آپشن ها برای انجام اقدامات مهمی مانند، تصویربرداری هوایی، تحقیق و اکتشاف، پروازهای داخلی کاربرد دارند.

آموزش راه اندازی پهپاد دوربین دار.

قطعات موجود در کوادکوپتر

برای اینکه پهپادها عملکرد مناسبی داشته باشند قطعات کوچک و بزرگ مختلفی به صورت هماهنگ با هم کار می کنند. در ادامه قطعات مهم و کلیدی موجود در این تجهیزات و کاربرد آنها را معرفی می کنیم.

روتور یا موتور پهپاد

موتور یا همان روتورها دارای چهار عدد پره بوده و این قطعه مهم ترین قسمت در پهپادها می باشند. به طور معمول اکثر این هواپیماهای بدون سرنشین 4 عدد روتور با پره های چرخشی و بالا و پایینی دارند و هماهنگ با یکدیگر کار می کنند. نیروی لازمه جهت پرواز، تغییر سرعت و چرخش پره ها به وسیله این قطعه تامین می شود.

فریم یا بدنه

فریم تشکیل دهنده ساختار اسکلتی بدنه اصلی کوادکوپتر بوده و از متریالی مانند،آلومینیوم، پلاستیک و فایبرگلاس تولید می شود. فریم ها از نظر ظاهری به صورت یک چهارضلعی یا مستطیل طراحی می شوند تا تعادل و توزیع وزن در آنها به خوبی انجام گردد. این قطعه نگهدارنده همه اجزای پهپاد بوده و دوام و پایداری آن را تضمین می کند.

ملخ یا پروانه

این قطعه با هدف تولید نیرو در این هواپیمای بدون سرنشین نصب می گردد و یکی دیگر از اجزای ضروری آن محسوب می شود. موتورهای پهپاد حرکت چرخشی ایجاد می کنند و ملخ ها این حرکت را به نیروی رانشی تبدیل کرده و بدین گونه سبب به حرکت درآمدن و بالا رفتن پهپاد می شوند. به دلیل نوع عملکردی که این قطعه دارد از متریال سبکی مانند، کربن فایبرگلاس و پلاستیک تولید می گردد.

معرفی قطعات اصلی کوادکوپتر

هرگونه تغییر در سرعت چرخش ملخ ها ارتفاع و جهت کوادکوپتر را تغییر می دهد به همین منظور پروانه های این وسیله باید به درستی قرار گیرند.  این نوع قطعات در اندازه و اشکال مختلفی تولید می شوند و برای داشتن عملکرد بهینه تر باید به صورت منظم تعویض شوند.

کنترل‌کننده‌های سرعت الکترونیکی (ESC)

این قطعات یا بهتر بگوییم دستگاه ها وظیفه کنترل سرعت چرخش موتورها و همچنین تنظیم کردن آنها را برعهده دارند. هر چهار موتور پهباد مجهز به سیستم ESC است و در واقع این دستگاه بین میکرولنتر پرواز و موتور قرار می گیرد و با دریافت سیگنال از میکرولنتر باعث کنترل سرعت موتور و تنظیم آن می شود.

کنترلر پرواز

 این قطعه به نام مغز کوادکوپتر شناخته می شود و تمامی فرمان هایی که از طریق حسگرها دریافت و سپس پردازش می کند و به این ترتیب باعث کنترل پهپاد می شود. سنسورهایی مانند، قطب نما، ژیروسکوپ، شتاب سنج و… اطلاعات لازم را دریافت می کنند. بعد از آن فرمان سریع و دقیقی به دیگر قطعات اصلی مانند، ملخ و کنترل موتور هدایت می رسد و پهپاد پایداری و مسیر دقیق پرواز را حفظ می نمایند.

حسگر و سنسورها

سنسورهای مختلفی مانند، شتاب سنج ها، ژیروسکوپ، مغناطیس سنج، فشارسنج و جی پی اس بر روی این هواپیمای بدون سرنشین وجود دارند تا داده های مورد نیاز را جمع آوری کرده و به سایر بخش ها انتقال دهند.

کوادکوپتر دوربین دار

باتری کوادکوپتر

نیرو و یا به اصطلاح تغذیه پهپادها توسط یک باتری قابل شارژ تامین می شود و این باتری انرژی الکتریکی مورد نیاز موتور و دیگر قطعات را فراهم می نماید. جنس باطری کوادکوپتر از نوع لیتیوم پلیمری و لیتیوم یونی است. این نوع باتری ها انرژی مورد نیاز را تا مدت زیادی حفظ می کنند و در عین حال وزن سبکی هم دارند. با توجه به ابعاد پهپاد و موقعیت پروازی آن باتری هایی با ظرفیت و ولتاژهای مختلف وجود دارد و باید بهترین مدل آن انتخاب شود. باتری های این دستگاه برای عملکرد بهتر نیاز به تعویض دوره ای دارند زیرا بروز هرگونه مشکل خطرات زیادی را به وجود می آورد.

فرستنده و گیرنده

این قطعات دو قسمت اساسی و مهم در سیستم کنترل پهپاد هستند. سیگنال ها و دستورات کنترلی از طریق ریموت کنترل به اپراتور یا پیلوت ارسال می شود. پهپادها دسته ها و کلیدهای مختلفی دارند و با استفاده از آنها ارتفاع، سرعت و جهت کوادکوپتر را کنترل می کنند.

گیرنده پهپاد سیگنال هایی که از فرستنده دریافت می کند را به قسمت کنترلر پرواز انتقال می دهد. ارتباط سیستم فرستنده و گیرنده توسط فرکانس های رادیویی صورت می گیرد و بدین طریق از راه دور به صورت دقیق کنترل می شود.

گیرنده پهپاد

معرفی سایر قطعات اختیاری پهپاد

کوادکوپترها با توجه به ویژگی و مشخصاتی که دارند از اجزای مختلفی ساخته می شوند. دوربین، سیستم گیمبال، ماژول های جی پی اس، چراغ ال ای دی و ماژول وای فای برخی از این قطعات اختیاری موجود در این هواپیماهای بدون سرنشین هستند. شما می توانید با شرکت در دوره های آموزشی ما تمامی جزئیات مربوط به این هواپیمای بدون سرنین هوشمند و کاربردی را در کمترین زمان آموزش ببینید.
برای سهولت در دسترسی و کاهش و جلوگیری در ترافیک، انجام داد.

معرفی انواع کوادکوپتر

کوادکوپتر در انواع مختلف و با هدف مشخصی طراحی و تولید می شود. در ادامه چند مدل از رایج ترین مدل های آن را معرفی می کنیم.

کوادکوپتر دوربین دار

این نوع پهپادها همانطور که از اسم آنها مشخص است مجهز به دوربین هستند و برای عکاسی هوایی و فیلمبرداری مورد استفاده قرار می گیرند. تصاویر و ویدیوهایی که توسط این پهپادها ضبط می شوند بسیار با کیفیت و منحصر به فرد هستند.

در این مدل پهپاد دوربین بر روی یک گیمبال قرار می گیرد و به این صورت کاملا صاف و ثابت عکس و فیلم را ثبت و ضبط می نماید. سیستم کنترل از راه دور یکی از قابلیت های کوادکوپتر دوربین دار است و از آن برای ثبت تصاویر از مناظر طبیعی خانه ها، مسائل امنیتی و مراسمات استفاده می شود.

کوادکوپتر حرفه ای

کوادکوپتر مبتدی

کوادکوپترهای مبتدی، مدل کوچک و ساده تر از یک سیستم پیشرفته هستند و کارایی راحت و آسانی دارند. کسانی که می خواهند در این زمینه آموزش ببینند می توانند در ابتدا با این مدل پهپادها کار کنند. زیرا این مدل سیستم ها بسیار راحت و قابل درک هستند و برای مهارت آموزی اولیه مناسب می باشند.

کوادکوپتر حرفه ای

این مدل پهپاد برای ثبت و ضبط تصاویر هوایی حرفه ای و پیشرفته طراحی شده است و برای کاربردهای تجاری و مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های این نوع پهپاد می توانیم به زمان پرواز طولانی، طراحی فوق پیشرفته و قوی، سیستم تثبیت کننده پیشرفته، کیفیت بسیار بالا و… اشاره کنیم. اکثر عکاسان حرفه ای، فیلمسازان، کاربران فعال در صنایع املاک از این مدل پهپاد استفاده می کنند.

کوادکوپترهای مسابقه ای

این نوع پهپادها برای مسابقات طراحی شده اند به همین دلیل وزن سبکی دارند و در کنار آن بسیار سریع و چابک هستند. به دلیل نوع عملکردی که این کوادکوپترها دارند قطعات آنها بسیار باکیفیت بوده و دارای کارایی بالایی هستند. سیستم های حرکتی آنها بسیار پیشرفته و چالش برانگیز می باشد و توانایی انجام حرکات نمایشی را دارند. کار کردن با این سیستم ها نیاز به کسب علم و تجربه کافی دارد.

کوادکوپترهای داخلی

پهپادهای داخلی ابعاد کوچکی دارند و برای پرواز در فضاهای محدود و کسب مهارت های پروازی کاربرد دارند. این هواپیماهای بدون سرنشین دارای محافظ ملخ بوده و از ویژگی هایی همچون حفظ ارتفاع و جلوگیری از موانع برخوردار هستند.

کوادکوپترهای تاشو

این نوع پهپاد طراحی به خصوصی دارد و مناسب برای کاربرانی است که این سیستم را پرتکرار به پرواز درمی آورند. روتور و ملخ های موجود در این پهپادها به صورت تاشو طراحی شده و حمل و نقل آن بسیار آسان می باشد.

کوادکوپتر سایما

کوادکوپترهای هوی لیفت

برای انجام ماموریت هایی که در سطح یا زیر آب انجام می شود نیاز به یک هواپیمای بدون سرنشین ضدآب می باشد. پهپاد هوی لیفت مختص برای انجام این کار طراحی شده است. این مدل پهپاد با هدف انجام ماموریت های نظامی در دریاها و اقیانوس ها، تحقیقات زیست محیطی و… طراحی و تولید می گردد.

کوادکوپتر خودکار

کوادکوپترهای خودکار سیستم کنترل پروازی پیشرفته ای دارند و مسیرهای پروازی آن به صورت پیشفرض برنامه ریزی شده است و کاملا خودکار عمل می کند. این مدل پهپاد برای نقشه برداری و کارهای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی بهترین کوادکوپترها

کوادکوپترهای DJI و سایما از بهترین و برترین برندها در زمینه ساخت انواع پهپاد و تجهیزات مربوط به آنها هستند.

کوادکوپتر dji: این کمپانی چینی با تولید پهپادهایی با فناوری های نوین و بسیار با کیفیت از بهترین و برجسته ترین تولیدکنندگان در این زمینه می باشد. تنوع کوادکوپتر dji بسیار زیاد بوده و با مشخصات و قیمت های متفاوت عرضه می شود. 

کوادکوپتر سایما: این کمپانی با طراحی و تولید انواع کوادکوپتر، هلی شات، مولتی روتور و کوادروتور جزء بهترین تولید کنندگان پهپادهای اسباب بازی و سرگرمی است. طبیعتا کیفیت و کارایی کوادکوپترهای سایما به پای کیفیت و کارایی کوادکوپترهای dji نمی رسد.

راهنمای خرید کوادکوپتر حرفه ای

با توجه به ویژگی و کارایی که پهپادها دارند خرید آنها بسیار هیجان انگیز است اما باید با در نظر گرفتن فاکتورها و نکات مهمی همراه باشد. در ادامه ما فاکتورها و نکات مهم در رابطه با خرید کوادکوپتر حرفه ای را عنوان می کنیم.

مشخص کردن هدف: همانطور که گفتیم پهپادها برای کاربردهای مختلفی مانند، عکاسی هوایی، پرواز تفریحی، مسابه و… طراحی و تولید می شوند. به همین منظور باید در ابتدا هدف از خرید این نوع تجهیزات را مشخص کنید.

کوادکوپتر dji

سطح مهارت: شما خلبان یک پهپاد هستید پس باید سطح مهارت خود در این زمینه را در نظر بگیرید. اگر در حال یادگیری و آموزش هستید باید پهپادی با کنترل آسان و حالت های پروازی مناسب را تهیه نمایید.
زمان پرواز: مدت زمانی که یک کوادکوپتر قابلیت پرواز دارد و یا بررسی میزان قدرت باتری آن، از نکات مهمی هستند که باید حتما آنها را در نظر بگیرید.

کیفیت دوربین: اگر هدف از خرید پهپاد عکاسی و فیلمبرداری باشد کیفیت دوربین نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید. عموما کوادکوپتر دوربین دار با کیفیت، دارای دوربین هایی با رزولوشن بالا بوده و لوازم جانبی متعددی دارد.

برد کوادکوپتر: هر چه محدوده کنترل پهپاد طولانی تر باشد قدرت کاوش و انعطاف پذیری آن هم بیشتر است. هنگام خرید به دنبال سیستم هایی با قابلیت اعتماد بالا باشید و به کنترل روان آن دقت فرمایید.

ویژگی های پایداری و ایمنی پرواز: ویژگی و مشخصات کوادکوپتر در زمینه حفظ ارتفاع و ثبات در پرواز را بررسی کنید. هر چه موقعیت یابی یک پهپاد دقیق تر باشد از بروز حوادث متعدد جلوگیری می کند.

ابعاد و اندازه پهپاد: این سیستم ها در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند. مدل های کوچک و تاشو آنها حمل و نقل آسانی دارند اما پایداری و ظرفیت بار آنها کمتر از پهپادهای بزرگ است.

قابل دسترس بودن قطعات یدکی: یکی از نکات مهمی که در رابطه با خرید بسیاری از لوازم هوشمند وجود دارد دسترسی راحت به قطعات آنها است. در صورت عدم وجود لوازم جانبی مشکلات پیچیده ای به وجود می آید.

جدیدترین مدل کوادکوپتر

قیمت کوادکوپتر: پهپادها با توجه به قابلیت و مشخصاتی که دارد در رنج های قیمتی مختلفی عرضه می شوند. سعی کنید پهپادی که انتخاب می کنید با توجه به نیاز شما در رده بهترین ها قرار داشته باشد و به طبع آن بودجه تنظیم کنید.

گرفتن مشاوره از افراد با تجربه: زمانی که شما وارد کلاس های آموزشی کوادکوپتر می شوید تمامی جزئیات مربوط به این سیستم مطرح می گردد. شما می توانید از اساتید و افراد با تجربه در این کار مشورت بگیرید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

جمع بندی

در این مقاله مطالب آموزشی کلی از کوادکوپتر و قطعات و ویژگی های آن را مطرح کردیم. اگر شما قصد فعالیت در حوزه کاری نقشه برداری هوایی، تصویربرداری هوایی، سمپاشی با پهپاد، امداد و نجات و … را دارید باید گواهینامه خلبانی پهپاد را از موسسه ای معتبر دریافت کنید.

آکادمی مان ما جزو معدود موسسات آموزشی با سابقه ای هست که مجوز رسمی از سازمان هواپیمایی کشور را کسب کرده و در این زمینه بسیار موفق و درخشان عمل کرده است. کلاس های آموزشی خلبانی پهپاد ما در 4 جلسه تئوری و عملی برگزار می گردد و شما بعد از قبولی در امتحانات تئوری و عملی مربوط گواهینامه معتبر آکادمی مان را دریافت می کنید و سپس می توانید فعالیت خود را در حوزه کاری مورد نظر خود آغاز نمایید.

کوادکوپتر

دیدگاهتان را بنویسید

تلفن همراه