رفع مشکلات ملکی با عکس های هوایی

رفع مشکلات ملکی با عکس های هوایی
رفع مشکلات ملکی با عکس های هواییرفع مشکلات ملکی با عکس های هوایی

در ایران عکس های هوایی آنالوگ از دهه 30 تا کنون برای استفاده در موارد مختلف اخذ شده اند و امروزه نیز برای حل اختلافات ملکی در زمینه های مختلف از آن ها استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با عکس های هوایی آنالوگ و کاربرد های آن در حل اختلافات ملکی آشنا کنیم.

اگر شما هم برای تهیه عکس های هوایی و یا تفسیر آنها به مشاوره نیاز دارید، می توانید فرم زیر را تکمیل کنید. ما در کمتر از 12 ساعت با شما تماس می گیریم.

دریافت مشاوره ثبت نام

برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام، با شماره‌های  09391883345 تماس بگیرید یا اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

نام*

فهرست مطالب

عکسهای هوایی

تاریخچه عکس های یا نقشه های هوایی در ایران

هوایی آنالوگ از سال 1332 تا سال 1396 با دوربین های عکسبرداری هوایی، در ارتفاع چند هزار متری از سطح زمین اخذ شده اند (مقاله تفسیر عکس های هوایی). این تصاویر بسته به مقیاس و ارتفاع هواپیما در لحظه عکسبرداری، یکسری عوارض از سطح زمین را ثبت کرده و با کیفیت های متفاوت نمایش می دهند، که با بررسی و مقایسه این عوارض می توان به داده های بسیار ارزشمندی دست پیدا کرد و با آن ها می توان اختلافات و مخاطرات طبیعی و ساخت دست انسان در دهه های گذشته را بررسی کرد و از طرفی در برنامه ریزی های آتی نیز از آن ها استفاده نمود.

کاربرد کلی عکس های هوایی:

عکس های هوایی، کاربرد های گسترده ای در زمینه های مختلف دارند که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
      • اختلافات ملکی
      • بررسی مخاطرات طبیعی
      • مدیریت و برنامه ریزی شهری
      • مطالعه پوشش گیاهی و جنگلی
      • امور نظامی و امنیتی
      • راه و ساختمان
      • مطالعات باستان شناسی
      • و…
بررسی تحقیقات ملک شخصی

امروزه در ایران از عکس های هوایی یا نقشه های هوایی به طور گسترده برای حل اختلافات ملکی استفاده می شود که در ادامه به طور کامل به آن می پردازیم. اما قبل از آن نیاز است تا با مفهوم تهیه و تفسیر عکس های هوایی بیشتر آشنا شویم.

برای مطالعه تخصصی تر و دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله خرید نقشه و عکس هوایی از سازمان نقشه برداری مطالعه فرمائید

خرید نقشه و عکس هوایی از سازمان نقشه برداری

عکس های هوایی و نحوه تهیه آن ها

عکس های هوایی همانطور که در بالا نیز اشاره شد، تصاویری هستند که توسط دوربین های غول پیکر که بر روی هواپیما نصب می شده اند، ثبت و اخذ گردیده اند.

در ایران این تصاویر به صورت آرشیو شده در تمامی دهه ها، در سازمان نقشه برداری کشور و سازمان جغرافیایی نیرو های مسلح موجود، و قابل خریداری هستند. لازم به ذکر است خرید این تصاویر برای عموم آزاد است ولی استفاده از آن ها و تفسیر و تشخیص عوارض مختلف از روی آن ها باید توسط کارشناس متخصص عکس هوایی و مفسر عکس هوایی انجام گردد.

منظور از بررسی، جانمایی و تفسیر عکس های هوایی چیست؟

برای مطالعه تخصصی تر و دریافت اطلاعات بیشتر میتونید مقاله تفسیر عکسهای هوایی مطالعه فرمائید

تفسیر عکس هوایی – نحوه انجام و نکات مهم

تفسیر عکس هوایی، مجموعه روند و تکنیک هایی است که با ابزار و نرم افزار های خاص برای تشخیص و تعیین عوارض و حد و حدود مرز املاک انجام می گیرد. با پیاده سازی این تکنیک ها توسط فرد متخصص و کارشناس عکس هوایی، می توان تمامی عوارض را مشخص و اندازه گیری کرد.

حال در ادامه نیاز است که به عمده مسائلی که با تهیه و تفسیر عکس هوایی قابل حل هستند بپردازیم.

تهیه نقشه منطقه ای

چه مشکلاتی با تهیه و تفسیر عکس های هوایی دهه های گذشته قابل حل هستند؟

اختلافات ملکی:

گسترده ترین کاربرد عکس های هوایی قدیمی، استفاده از آن ها برای حل اختلافات ملکی می باشد. و نقشه های هوایی دهه های مختلف نیز برای حل اختلافات ملکی خاص در دادگاه ها استفاده می شوند که به بررسی هرکدام از آن ها می پردازیم.

عکس های هوایی دهه 30:

عکس های دهه 30 توسط یک تیم امریکایی در سال 1332 شروع شد و برای اولین بار تکنولوژی عکسبرداری هوایی در ایران راه اندازی شد. کل ایران در این دهه با مقیاس 55000/1 توسط این تیم عکسبرداری شد.

این عکس ها امروزه در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح نگهداری می شود.
مبنای اصلی تهیه این عکس ها، اصلاحات ارضی  و مشخص شدن مرز بین زمین های زراعی بوده است و امروزه نیز در دادگاه ها از آنها به این منظور استفاده می شود.

عکس های دهه 40:

پروژه عکسبرداری هوایی در دهه 40 توسط سازمان نقشه برداری کشور با مقیاس 20000/1 برای کل کشور انجام گردید.

با توجه به قانون مستثنیات و اراضی ملی تصویب شده در تاریخ 1341/10/27 این عکس ها کاربردی مهم تری نسبت به بقیه دهه ها پیدا می کند.

طبق این قانون تمامی زمین های مزروعی، باغی و شخصی و کلا آباد شده در این دهه متعلق به مالک آن است و سند برای آن صادر می شود و بقیه زمین ها اراضی ملی محسوب شده و متعلق به دولت می باشد. قانون می گوید اراضی ملی متصرف شده ی بعد از این دهه غیر قانونی بوده و متعلق به دولت می باشد و در نتیجه برای آن ها سند صادر نمی شود.

عکس های هوایی این دهه ملاک اصلی برای اختلافات بین مالکان زمین ها و اداره منابع طبیعی هر شهر می باشد.

به این صورت که هر فرد که ادعای مالکیت برای زمینی دارد و با اداره منابع طبیعی به اختلاف خورده است می بایست عکس هوایی دهه 40 را تهیه کند. سپس این عکس هوایی باید توسط کارشناس متخصص این رشته بررسی شده و وضعیت این زمین در قالب یک گزارش به دادگاه ارائه گردد.

اگر ملک در عکس هوایی این دهه دارای آثار احیا باشد، ملک شخصی بوده و سند به نام مالک صادر می شود. در غیر این صورت ملک متعلق به دولت می باشد و در آن نباید فعالیتی انجام گیرد.

دهه 70 :

عکسبرداری در دهه 70 نیز توسط سازمان نقشه برداری کشور انجام شده است. این تصاویر با مقیاس 40000/1 تهیه شده اند.

مبنای اصلی تهیه این عکس ها اثبات سابقه احداث بنا یا دیوار کشی در زمین های کشاورزی و زراعی می باشد و در کل قدمت بنا با این تصاویر بررسی می شود.

امور نظامی:

اولین و مهم ترین هدف از تهیه عکس های هوایی، استفاده از آن ها در امور نظامی و امنیتی بوده است. در جنگ جهانی اول این تصاویر جهت تهیه نقشه از منطقه و بدست آوردن اطلاعات امنیتی و نظامی استفاده می شده اند.

در جنگ جهانی دوم نیز استفاده از این تصاویر جهت شناسایی آرایش نظامی و بدست آوردن محل استقرار نیرو ها و انبار مهمات بوده است.

تصاویر هوایی امروزه نیز در بخش های مختلف نظامی کاربرد دارد، به صورتی که مهم ترین اطلاعات امنیتی را می تواند ثبت و ذخیره کند.

در سایر دهه ها نیز به صورت موردی از مناطق مختلف عکسبرداری انجام شده است که مبنی بر نیاز هر فرد قابل تهیه می باشد.

برای مطالعه تخصصی تر و دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله جانمایی پلاک ثبتی چیست؟چطور انجام می شود را مطالعه فرمائید

تفسیر عکس هوایی – نحوه انجام و نکات مهم
عکسهای هوایی

بررسی مخاطرات طبیعی

مخاطرات طبیعی مثل سیل، زلزله، رانش زمین و … همواره بر روی سطح زمین و در یک دوره پریودیک اتفاق می افتد که بعضی از آن ها قابل پیش بینی هستند و می توان اثرات مخرب آن ها را به حداقل رساند.

مطالعه و بررسی اثرات به جا مانده از این بلایای طبیعی به جوامع این امکان را می دهد که مخاطرات بعدی را پیش بینی کنند و یا اثرات مخرب به جا مانده از آن ها را با یک برنامه ریزی شهری یا غیر شهری دقیق به حداقل رسانده و یا کنترل کنند تا جوامع حداقل آسیب را بعد از این بلایا ببینند.

بررسی و تفسیر عکس های هوایی دهه های گذشته این امکان را می دهد تا به صورت کامل اثرات به جا مانده از مخاطرات طبیعی بررسی شود و برنامه ریزی های دقیقی برای مناطق پر خطر انجام پیرد.

به عنوان مثال با بررسی دبی یک رودخانه می توان وقوع یک سیل و یا حتی بالعکس خشکسالی رو برای یک منطقه جغرافیایی پیش بینی نمود.

تصاویر برنامه ریزی شهری

مدیریت و برنامه ریزی شهری

همانطور که در بالا نیز اشاره شد مدیریت و برنامه ریزی شهری برای کنترل اثرات ناشی از مخاطرات طبیعی با استفاده از عکس های هوایی امری واضح است.

همچنین با بررسی گسترش شهر ها طی سالیان مختلف می توان یکسری برنامه ریزی ها برای گسترش و کنترل جوامع و شهر ها و همچنین شهر سازی انجام داد.

به عنوان مثال با تخمین رشد یک شهر می توان برای تاسیس خدمات رفاهی شهری به طور کامل برنامه ریزی کرد.

مطالعه پوشش گیاهی و جنگلی

شاید یکی از مهم ترین کاربرد های عکس های هوایی امروزه برای کشور ها بررسی پوشش گیاهی باشد. در ایران نیز این مساله بسیار مهم است زیرا در مناطق مختلف، مخصوصا مناطق شمال کشور بسیاری از پوشش های جنگلی به علت ساخت و ساز های بی رویه از بین رفته که در صورت ادامه داشتن این روند طی سالیان مشکلات زیادی بوجود می آورد.

راه و ساختمان

راهسازی و گسترش راه ها با توجه به شهر سازی و ازدیاد جمعیت نیز مساله مهمی است که با بررسی عکس های هوایی میتوان برنامه ریزی هایی در مورد آن برای سهولت در دسترسی و کاهش و جلوگیری در ترافیک، انجام داد.

تصویری از باستان شناسی

مطالعات باستان شناسی

بررسی آثار باستانی و حفاظت از آن ها و همچنین بررسی تغییر شکل آن ها برای باستان شناسان امر مهمی است که با عکس های هوایی قابل انجام است. باستان شناسان می توانند با تهیه عکس های هوایی به داشتن دید برجسته با استفاده از ابزار ها و تکنیک های خاص شکل اولیه منطقه ای که شاید در حال حاضر در دسترس نباشد، بررسی و مطالعات کاملی از وضع یک منطقه تاریخی داشته باشند. در این مقاله به طور کامل سعی کردیم اختلافات و مشکلات ملکی و منطقه ای که با تهیه و تفسیر عکس های هوایی در زمینه های مختلف قابل حل و پیشگیری میباشند را بررسی کنیم. شما نیز می توانید برای اطلاع از نحوه تهیه عکس هوایی و حل اختلافات ملکی خود با کارشناسان متخصص ما در این زمینه با شماره های زیر در ارتباط باشید و مشاوره رایگان در این زمینه دریافت کنید.

این مطلب چقدر براتون مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید.

میانگین امتیاز: 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفر باشید که امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

تلفن همراه