افزایش دقت نقشه با بهینه کردن نقاط کنترل و نقاط چک

آخرین بروزرسانی: 8, اسفند, 1400
در این مقاله به شما ۷ نکته کلیدی در خصوص بهینه کردن نقاط کنترل و نقاط چک در نقشه برداری هوایی عنوان می کنیم که کمک می کند تا حد امکان نقاط کنترل و چک کمتری در نظر بگیرید و همزمان دقت نقشه های هوایی را افزایش دهید.در ایجاد نقاط کنترل و نقاط چک به این موارد توجه کنید:
1. تراکم نقاط کنترل در مرز منطقه باید زیاد باشد و در میانه منطقه تراکم کمتری لازم است.
2. هر چقدر جمع پوشش طولی و عرضی نقشه بیشتر باشد (با پوشش طولی و عرضی بیشتری تصویربرداری کنید)، می توانید فاصله نقاط کنترل و نقاط چک در نقشه برداری هوایی را بیشتر در نظر بگیرید، در نهایت تعداد نقاط کنترل کمتر خواهد شد.
و برعکس، هر اندازه تعداد پوشش طولی و عرضی نقشه کمتر باشد (با پوشش طولی و عرضی کمتری تصویربرداری کنید)، می توانید فاصله نقاط کنترل و نقاط چک در نقشه برداری هوایی را کمتر در نظر بگیرید، در نهایت تعداد نقاط کنترل بیشتر خواهد شد.
3. نکته سوم در خصوص بهینه کردن نقاط کنترل و نقاط چک در نقشه برداری هوایی این است که چه میخواهید نقشه مسطحاتی تولید کنید و چه نقشه ارتفاعی باید موقعیت و مختصات نقاط کنترل زمینی را به صورت سه بعدی قرائت کنید.
نکات مربوط به نقاط کنترل تمام شد و نکات بعدی مربوط به بهینه کردن نقاط چک است. نقاط چک نقاطی هستند که در میان نقاط کنترل ایجاد می کنیم تا بتوانیم دقت پروژه و مدلسازی را بررسی کنیم.
4. نکته اول در مورد نقاط چک این است که شما باید در مرز و در میانه های نقشه هوایی، نقاط چک ایجاد کنید.
5. نکته بعدی اینکه شما باید نقاط چک را در دورترین فاصله بین نقاط کنترل ایجاد کنید. نروید در کنار نقطه چک نقطه کنترل بزنید!
6. نقاط چک نقشه را ۵ الی ۱۰ درصد از تعداد نقاط کنترل در نظر بگیرید. برای مثال اگر تعداد نقاط کنترل شما ۱۰۰ عدد باشد، بهتر است ۵ الی ۱۰ نقطه چک در سطح منطقه در نظر بگیرید.
7. نکته پایانی: خطای نقاط چک باید یک دوم حد مجاز خطای نقشه باشد.
برای مثال در صورت تهیه نقشه یک پانصدم که حد مجاز خطای آن در حالت مسطحاتی ۱۰ سانتی متر و در حالت ارتفاعی ۸ سانتی متر است، خطای نقاط چک نقشه باید نصف این اعداد باشد (۵ سانت برای نقشه مسطحاتی و ۴ سانت برای نقشه ارتفاعی).
حالا که تا انتهای این مطلب را مطالعه کردید بهتر است به این سوال پاسخ دهید که آیا تراکم نقاط باید در راستای خطوط پرواز بیشتر باشد یا در راستای عمود بر آن؟ جواب خود را در کامنتها بنویسید.
این مطلب چقدر براتون مفید بود؟
از 1 تا 5 امتیاز بدید.
میانگین امتیاز: 4.3 / 5. تعداد رای: 6
اولین نفر باشید که امتیاز می دهد.
درباره میثم رفیعی
من میثم رفیعی، کارشناسی ارشد فتوگرامتری و عاشق فتوگرامتری برد کوتاه هستم. هدف من از راه اندازی این وب سایت توسعه و شناساندن هرچه بیشتر این علم به جامعه مهندسی کشور است.
نوشته های بیشتر از میثم رفیعی
سوالتان را در کامنتها وارد کنید تا جواب آنرا دریافت کنید